reklama

Ako som vybavoval zaručený elektronický podpis

Pôvodne som si myslel, že vybavenie zaručeného elektronického podpisu pôjde jednoducho.Neskôr som zmenil názor. Na ceste za jeho používaním je potrebné prejsť viacero zastávok.Dúfam, že ich zrhnutie pomôže ďalším, ktorí sa o to pokúsia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Prvý krok by mal smerovať do certifikačnej resp. registračnej autority, t.j. firmy ktorá Vám certifikát vydá. Zároveň je potrebné si zakúpiť softvér na podpisovanie dokumentov.Program Qsign je jediný, ktorý sa dá použiť na podpisovanie dokumentov pre všetky inštitúcie, ktoré umožňujú prijímanie elektronicky podpísaných dokumentov.
Kvôli úspore času som sa rozhodol, že si kúpim program a certifikát v jednom balíku od firmy Ardaco. Kto chce, môže si zaobstarať certifikát a program samostatne, príp. od inej registračnej autority.
Pre vydanie certifikátu som musel navštíviť sídlo firmy v Bratislave. Sú na výber aj iné mestá (Košice, Žilina, Trenčín) ale v nich vybavíte iba certifikát. Prípadne môžete využiť služby jednej z mobilných registračných autorít, ktorá príde za Vami kdekoľvek,ale za túto službu si priplatíte. Program t.j. licenciu na jeho používanie na 1 rok stál 39,27 eur. Certifikát na zaručený elektronický podpis s platnosťou na 1 rok mi vydala spoločnosť Disig. Zaplatil som zaň 83,90 eur. Oboje (program+certifikát) som vybavil v sídle firmy Ardaco s jej milou pracovníčkou, ktorá vedela zodpovedať všetky moje otázky.
Tu je potrebné poznamenať, že o rok, Vás na blížiaci sa koniec platnosti certifikátu nik neupozorní. Ak si dátumy platnosti neustriehnete, nevyhnete sa opakovaniu celej procedúry.
Na obnovenie certifikátu na ďalší rok máte interval 30 až 1 deň pred skončením platnosti. V rámci tohto intervalu to môžte urobiť aj mailom/telefonicky. Po jeho vypršaní už iba osobne, rovnako ako pri prvom vybavovaní. Na vybavenie certifikátu som musel predložiť dva doklady (v mojom prípade občiansky a vodičský preukaz).Zaručený elektronický podpis(certifikát) je vlastne usb kľúč, ktorý som obdržal po podpise dokumentov vo firme Ardaco. Usb kľúč sa pri podpisovaní dokumentov zapája do počítača. Po ukončení práce s podpisovaním by sa mal z počítača vybrať kvôli bezpečnostným rizikám (aj kvôli tomu, že údaje z kľúča sa nedajú zálohovať).

Druhý krok je inštalácia samotného certifikátu a programu do počítača. Ja som postupoval podľa postupu, ktorý som dostal vo firme kde som certifikát vybavoval.Musím povedať že samotná inštalácia certifikátu je zložitejšia ako inštalácia programu. Považujem sa za človeka počítačovo-gramotného, ale napriek tomu ma zložitosť inštalácie certifikátu zaskočila.
Certifikát a program na podpisovanie je možné inštalovať a používať aj na viacerých počítačoch.

Po úspešnej inštalácii nasledovala registrácia na stránkach ústredného portálu verejnej správy (http://www.upvs.gov.sk). Najprv som sa zaregistroval do portálu, t.j.vytvoril som si konto a to si aktivoval (ak už ste registrovaní, tento krok vynechávate).Po prihlásení sa do portálu som vyplnil žiadosť o registráciu certifikátu, podpísal ju inštalovaným zaručeným elektronickým podpisom a vytlačil som ju. Podľa informácii na stránke som mal navštíviť notára a požiadať o spísanie notárskej zápisnice na overenie totožnosti údajov v registračnom formulári.
Otázne je, či notárska zápisnica nie je zbytočná a nestačilo by iba overenie podpisu. Podľa portálu mala byť cena za zápisnicu cca 13,28 eur (400sk). V prvom prípade pracovníčka notárskeho úradu vôbec nevedela, čo od nej žiadam. Navyše notárka mala vraj dovolenku. Bola ale ochotná, a tak jej zatelefonovala.Po telefonáte s notárkou mi bolo oznámené, že zápisnicu je možné vyhotoviť až po notárkinej dovolenke a to nie hneď ale za cca 2 dni.
V druhom prípade sa situácia opakovala akurát s tým rozdielom že notárka odchádzala na dovolenku na druhý deň a už by to údajne nestihla. Asi je 13 eur málo. Čo už. Povedal som si, že do tretice všetko dobré. Začiatok bol rovnaký - notárka odchádzala na druhý deň na dovolenku (asi bolo celonotárske voľno) a vraj by to nestihla spraviť. Nechcel som už pokúšať šťastie u iných notárov, tak som súhlasil, že to vypracuje po dovolenke (cca 1 týždeň). Už som sa zmieril s tým, že to bude nejaký čas trvať.
Nečakane ma v priebehu dňa potešil telefonát od notárky, že sa jej zmenil program a že mi notársku zápisnicu vystaví skôr. Namiesto týždňa to teda trvalo 2 dni.
Cena za notársku zápisnicu bola ale vyššia - 36 eur.Bolo to spôsobené tým, že notárka si okrem ceny za spísanie notárskej zápisnice zaúčtovala ešte ďalšie položky s tým súvisiace (napr.jej uverejnenie v zozname notárskych zápisníc).

Posledným krokom bolo odoslanie vytlačeného registračného formulára (z portálu verejnej správy) a notárskej zápisnice poštou na adresu ústredného portálu verejnej správy v Bratislave.Po odoslaní som čakal 5 dní na zaregistrovanie môjho certifikátu o ktorom mi prišla správa do konta na portáli verejnej správy. Konečne som elektronický podpis mohol začať používať.

Rekapitulácia postupu:
1.výber a návšteva certifikačnej (registračnej) autority
2.kúpa programu (licencie) na podpisovanie dokumentov
3.inštalácia certifikátu a programu do PC
4.registrácia a vyplnenie registračného formuláru na ústrednom portáli verejnej správy
5.návšteva notára a spísanie notárskej zápisnice
6.poslatie notárskej zápisnice a registračného formuláru na sídlo ústredného portálu verejnej správy
7.potvrdenie registrácie portálom

Cena (poplatky, ktoré som zaplatil-s DPH):
1. program (licencia) - 39,27 eur
2. certifikát - 83,90 eur
3. notárska zápisnica - 36,33 eur

spolu: 159,5 eur/4805 sk
V cene nie je cestovné do BA a poštovné.

čas vybavenia: cca 2 týždne

Na záver pripomeniem, že zaručený elektronický podpis je možné v súčasnosti využiť na elektronické zasielanie dokumentov na daňový úrad a podaní na obchodný register. Ostatné štátne inštitúcie (živnostenský úrad, kataster, sociálna poisťovňa...) túto možnosť neposkytujú.

Roman Konrád

Roman Konrád

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Verím v "náš zákazník, náš pán" a keď nie v to, tak aspoň "ten, kto nás živí".Často mám pocit, že som v menšine. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu